Keresőoptimalizálás a mesterséges intelligencia segítségével

keresőoptimalizálás

A SEO (keresőoptimalizálás) jelentése

A SEO (angolul Search Engine Optimization) célja annak az elérése, hogy egy internetes keresésben az adott honlap a lehető legtöbb találatot érje el a lehető legmagasabb helyen. Azaz minél több keresőszó az első helyeken jelenítse meg az adott honlapot. Ez nem egy egyszerű feladat. Egy-egy keresőszóval még elérhető jó találati arány, de mindez több keresőszó estében egyre nehezebb. Nagy a verseny, mert a jobb helyezések több vevőt jelentenek. Tanulmányok bizonyítják, hogy a keresés első három helyezettje nyeri a versenyt. Ők viszik el a potenciális vevők, ezzel együtt pedig üzletek legnagyobb százalékát. Arányaiban ez körülbelül az összes keresés 70%-át jelenti. Ennek egyszerű okai vannak. Amit sokan jónak tartanak, az nem lehet rossz, így a sokat lájkolt, illetve a jó helyen lévő oldalakban jobban megbízunk.

A keresőoptimalizálás és a mesterséges intelligencia kapcsolata

A keresőoptimalizálás mesterséges intelligencia segítségével rendkívül hatékony. Átnézi az aktuális Facebook és Twitter bejegyzéseket, megvizsgálja, hogy milyen trendek szerint érdemes optimalizálni, (melyek az aktuálisan leginkább használt keresőkifejezések) azaz az adott honlap beállításait megváltoztatni ahhoz, hogy jobb helyezést érjen el. Megvizsgálja a versenytársakat is. Éppen ezért ezt a honlapot is a így optimalizáltam. A gépi tanulásnak a használata során azonban nem kerülhető el az emberi beavatkozás. Megmutatja, hogy milyen változtatásokat kell elvégezni, de ezeket a változtatásokat csak mi tehetjük meg. A Squirrly (mókus) SEO ezt az elvet követi. Használható a teljesen ingyenes változata is, de hasznos lehet akár csak egy egyszerűbb változat licenszelése is. Ha üzletről van szó, mindenképpen vissza fogja hozni a befektetett költséget.

A keresőoptimalizálás hagyományos eszközei

A Google keresőszolgáltatásai a különféle botok (keresőrobotok) segítségével szintén a gépi tanulást használják fel. Ezek derítik fel az oldalakat mind az asztali, mind a mobilos verzióban. Persze ehhez külső segítségre is szükségük van. Ahhoz, hogy értelmezni tudják a weblapokat, irányadó jeleket kell nekik mutatnunk. Ezek egyrészt az "alt" bejegyzések a képek estében, másrészt a szövegbe elrejtett keresőszók. A keresés ilyen irányítása azonban nem egy pusztán műszaki feladat, sokkal fontosabb maga az olvasó, aki végigböngészi az adott cikket. A keresőrobotok elemzik, hogy egy olvasó mennyi ideig tartózkodik a honlapon, azaz, hogy érdekesnek találta-e az írást, vagy pedig gyorsan továbblép. Így egyrészt elemzi a honlapunkat, másrészt munkába is állítható.

Üzlet és a mesterséges intelligencia

Mindenből pénzt lehet csinálni. Persze ez sem kivétel. A keresőoptimalizálás mesterséges intelligencia használatával sokkal egyszerűbb. Bár nem a mi feladatunk, hogy megbízóinknak megírjuk a honlapjukra kerülő szövegeit, azok átrendezésével, logikus átalakításával sokat ugorhatunk előre a keresési listán. Ezeknek a logikus elemeknek a felderítésében jelent sokat a mesterséges intelligencia. A keresőoptimalizáló szakember sokat hozhat a konyhára, ezért meg is kell fizetni. Ma Magyarországon többféle típusú keresőoptimalizálás közül választhatunk. A havidíjas szolgáltatások rendszeresen elemzik a honlapot, a trendeknek megfelelően apróbb módosításokat eszközölnek. Egy egyszeri szolgáltatással viszont csak annyit érünk el, hogy amíg a honlapon változtatásokat nem végzünk, addig hasonló keresési találatokat kapunk. Amint megváltoztatjuk a honlap tartalmát, minden összedőlhet.

A SEO elemei

  • Linképítés (különböző oldalakon elhelyezett linkek, amelyek az oldalunkre mutatnak)
  • Technikai audit (helyesen van-e beállítva az oldalunk, URL, alt szövegek, szövegek mennyisége és minősége, jó-e a szövegek és a kulcsszók aránya, helyesen van-e az oldalunk sebességre optimalizálva, nincsenek-e felesleges kódrészek, amelyek csak lassítják a weboldalt, stb.)
  • Tartalom írása (még ha mi is ismerjük legjobban, hogy milyen tartalmat kívánunk elhelyezni a weboldalunkon, egy szakember jobban megtalálja azokat a kulcskifejezéseket, amelyek felett könnyen elsiklanánk)
  • Kulcsszókutatás (meg kell találni, hogy a felhasználók milyen kulcsszavakat keresnek az interneten, melyik kulcsszóra érdemes fókuszálni)
  • Sikerdíjas SEO (Egy bizonyos eredmény elérése után van kifizetés a megállapodás szerint)
  • Havidíjas SEO (Valójában ez a teljes értékű SEO, mert az első helyek megszerzése a Google találati listáján több hónapos munka is lehet, amit a legjobb beállításokkal sem lehet megfelelő tartalom nélül elérni)